Forum www.usochronasrodowiska.fora.pl Strona Główna www.usochronasrodowiska.fora.pl
studia uniwersytet slaski us
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Egzamin zadania
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.usochronasrodowiska.fora.pl Strona Główna -> Chemia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wiolakraw.




Dołączył: 09 Paź 2010
Posty: 72
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Siemianowice Śląskie

PostWysłany: Śro 22:20, 02 Lut 2011    Temat postu:

ja wiem tylko że pH= - log ale co mi po tym jak też tego nie potrafie Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jaś




Dołączył: 25 Paź 2010
Posty: 176
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Katowice

PostWysłany: Śro 23:13, 02 Lut 2011    Temat postu:

Ok, zacznę więc od pH na podstawie podanych wyżej danych.

1. Oblicz pH 3% wodnego roztworu kwasu solnego. Przyjmij, że alfa = 1, a gęstość roztworu to 1g/cm3.

Dane:

alfa = 1
d = 1g/cm^3
Cp = 3%
MHCl = 36,5g/mol

Szukane:

pH=?

Rozwiązanie:

Wzór reakcji: HCl ---> H+ + Cl-

Alfa = 1 mówi nam o tym, iż jest to silny elektrolit <w wodzie dysocjujący na kationy i aniony>, i jest to reakcja jednokierunkowa - możemy korzystać z prostego wzoru na obliczanie pH.

Obliczanie pH, to inaczej obliczanie kwasowości roztworu, a więc aktywności kationów w nim zawartych. W każdym przypadku stężenie jonowe substratu, będzie równe stężeniu jonowemu każdego z produktów (w związku są połączone, w produktach są osobno, więc robi się ich 2x więcej).

Zaczynamy od przeliczania gęstości z g/cm^3 na g/dm^3.

1g/cm^3 = 1000g/dm^3

Następnie posiadane dane podstawiamy do wzoru, na przeliczenie stężeń procentowych na molowe:

Cm = (Cp x d) / (M x 100%)

Po podstawieniu:

Cm = (3% x 1000g/dm^3) / (36,5g/mol x 100%) = 0,822mol/dm^3

Jak już wcześniej wspomniałem, alfa 1 oznacza iż możemy korzystać z prostego wzoru na pH, a więc:

pH = -log|H+| - znów, stężenie roztworu jest równe stężeniom produktów, a więc CmHCl = CmH+, dając

pH = -log|Cm|

Po podstawieniu:

pH = -log|0,822| = 0,0851

Na egzaminie nie wolno mieć kalkulatorów naukowych, a więc wynik -log|0,882| jest poprawny.
Jeśli dostaniecie związek, w którym będzie więcej wodorów (np. H(2)SO(4)), przemnóżcie stężenie molowe razy ich ilość przed wstawieniem do logarytmu.


2. Redoks

Podstawową zasadą, jest wiedza o stopniach utlenienia poszczególnych pierwiastków. Atomy w stanie wolnym (nie w związku) mają stopień utlenienia 0. Podobnie związki, w całości muszą mieć stopień utlenienia 0.
Jednak o ile wolna cząsteczka tlenu ma 0, to w związku zachowuje się inaczej. Musisz wiedzieć, iż w związkach:

Tlen - [-II]
Wodór - [I ]
Na, K, - [I ]

Jeśli w związku znajdują się trzy atomy wodoru, to razem mają [III]. Jak już wcześniej wspomniałem, cały związek musi jednak być obojętny, dlatego jeśli mamy np. NH3 , to wiemy, iż sód w tym przypadku będzie na stopniu [-III] (aby wynik związku równy był 0).

W ten sposób należy rozpisać każdy związek w równaniu, po obu jego stronach. W ten sposób łatwo zauważyć, że niektóre pierwiastki mogą wystąpić na różnym stopniu utlenienia przed, i po reakcji - a więc podczas jej przebiegu otrzymały, bądź oddały elektrony od/do innych związków. Zapisujesz to w sposób następujący (przykład z tego co napisałeś):

Na[I ]Mn[VII]O(4)[-II] + Na[I ]I[-I] + H(2)O --> Na[I ]I[V]O(3)[-II] + Mn[II]O[-II] + Na[I ]O[-II]H[I ]

(rozpisane stopnie utleniania każdego pierwiastka, woda nie jest rozpisana, gdyż wodory i tlen w wodzie mają zawsze takie same wartości)

Mn[VII] --> Mn[II] + 5e-
I[-I] + 6e- --> I[V]

(Mangan, po lewej stronie miał stopień utlenienia [VII], a po prawej [II]. Uzyskał więc 5 ładunków ujemnych <elektronów>. 7-5=2.)
(Jod po lewej stronie miał stopień utlenienia [-I], a po prawej już [V], a więc stracił w tej reakcji 6 elektronów. (-1)+6=5 )

Jednak w tym momencie reakcja nie ma sensu, gdyż utraty i zyski ładunków ujemnych (elektronów) nie są równe - musimy je wyrównać. Mnożymy więc obie linijki w taki sposób, aby w obu były takie same liczby. A więc:

Mn[VII] --> Mn[II] + 5e- | x6
I[-I] + 6e- --> I[V] | x5

6 Mn[VII] --> 6 Mn[II] + 30e-
5 I[-I] + 30e- --> 5 I[V]


Te mnożniki, jednocześnie są brakującymi współczynnikami stechiometrycznymi, których wymaga się od nas w zadaniu. Wpisujemy je więc przed każdy związek w równaniu, w którym zawiera się dany pierwiastek. Otrzymujemy w ten sposób:

6 NaMnO(4) + 5 NaI + H(2)O --> 5 NaIO(3) + 6 MnO + NaOH

Teraz już tylko zwykłe równanie. Po lewej stronie mamy 11 atomów Na (6+5), po prawej tylko 6. Wstawiamy więc przed NaOH taką liczbę, aby się to zgadzało. Otrzymujemy:

6 NaMnO(4) + 5 NaI + H(2)O --> 5 NaIO(3) + 6 MnO + 6 NaOH

I na koniec, zliczamy ilość tlenów po prawej stronie, odejmujemy wszystkie tleny które mamy po lewej, i przed wodą wpisujemy taką liczbę, aby się wszystko zgadzało. Dla pewności możemy jeszcze policzyć wodory w ten sam sposób. Otrzymujemy rozwiązanie:

6 NaMnO(4) + 5 NaI + 3 H(2)O --> 5 NaIO(3) + 6 MnO + 6 NaOH


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Jaś dnia Czw 1:40, 03 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wujo444




Dołączył: 11 Paź 2010
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sarnów / Będzin

PostWysłany: Czw 1:21, 03 Lut 2011    Temat postu:

Jaś napisał:

Zaczynamy od przeliczania stężenia z g/cm^3 na g/dm^3.


gęstość, nie stężenie.

Cytat:
(rozpisane stopnie utleniania każdego pierwiastka, woda nie jest rozpisana, gdyż wodory i tleny mają zawsze takie same wartości)


not really. Wodór w wodorkach (NaH np) przyjmuje -I, tlen zaś w nadtlenkach (np H(2)O(2) ) ma -I, a we fluorku - OF(2) - na +II.

Cytat:
Mn[VII] --> Mn[II] + 5e- | x6
I[-I] + 6e- --> I[V] | x5

Mn[VII] --> Mn[II] + 30e-
I[-I] + 30e- --> I[V]


pierwiastki tez uzupełniamy o liczby, bo się poj...

6 Mn[VII] --> 6 Mn[II] + 30e-
5 I[-I] + 30e- --> 5 I[V]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jaś




Dołączył: 25 Paź 2010
Posty: 176
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Katowice

PostWysłany: Czw 1:41, 03 Lut 2011    Temat postu:

Poprawione w miejscach literówek. Resztę zjadł gnom forumowy. A co do mnożenia pierwiastków, to zrobiłeś to samo tylko wcześniej. Jak kto lubi.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wujo444




Dołączył: 11 Paź 2010
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sarnów / Będzin

PostWysłany: Czw 20:58, 03 Lut 2011    Temat postu:

jeszcze jedno, z pomocą misty - Mangan i jod na odwrót. Mandan przyjmuje elektrony, a jod - oddaje.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
misty




Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 185
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ruda Śląska

PostWysłany: Czw 21:01, 03 Lut 2011    Temat postu:

i wtedy utlenienie i redukcja jest odwrotnie. Reduktor podwyższa stopień utlenienia.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jaś




Dołączył: 25 Paź 2010
Posty: 176
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Katowice

PostWysłany: Pią 1:58, 04 Lut 2011    Temat postu:

Idąc w kierunku minusów, elektrony są przyjmowane. Nie widzę błędu!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wujo444




Dołączył: 11 Paź 2010
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sarnów / Będzin

PostWysłany: Pią 13:54, 04 Lut 2011    Temat postu:

no właśnie, zmniejszanie stopnia - przyjmowanie elektronów. U Ciebie mangan elektrony oddaje...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jaś




Dołączył: 25 Paź 2010
Posty: 176
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Katowice

PostWysłany: Pią 15:57, 04 Lut 2011    Temat postu:

Jaś napisał:
(Mangan, po lewej stronie miał stopień utlenienia [VII], a po prawej [II]. Uzyskał więc 5 ładunków ujemnych <elektronów>. 7-5=2.)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wujo444




Dołączył: 11 Paź 2010
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sarnów / Będzin

PostWysłany: Pią 16:26, 04 Lut 2011    Temat postu:

Cytat:
Mn[VII] --> Mn[II] + 5e-


To jest zapis przyjmowania elektronów?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wujo444 dnia Pią 16:27, 04 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MaroDG




Dołączył: 08 Paź 2010
Posty: 70
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Dąbrowa Górnicza

PostWysłany: Pią 18:28, 04 Lut 2011    Temat postu:

raczej powinno być MnVII +5e- --> MnII

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jaś




Dołączył: 25 Paź 2010
Posty: 176
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Katowice

PostWysłany: Pią 23:22, 04 Lut 2011    Temat postu:

Widocznie mieliśmy inne sposoby nauczania. Mi wpojono do głowy, że z jednej strony wpisujemy pierwiastek, i plusa jeśli uwalnia elektrony. Jeśli elektrony przyjął, stawiamy je po drugiej stronie strzałki.

Ale mam nadzieję, że nikomu ta rozmowa nie pogmatwała w głowie, rozwiązanie i tak jest jedno i to samo. Wrażenia po poprawie?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
wujo444




Dołączył: 11 Paź 2010
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sarnów / Będzin

PostWysłany: Sob 1:07, 05 Lut 2011    Temat postu:

mnie uczono, że po lewej są substraty (pierwiastek w pierwotnym stopniu reakcji, wolne elektrony), a po prawej produkty (pierwiastek po reakcji, uwolnione elektrony), względnie dopuszczany był zapis uwalnianych po lewej, z minusem.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jaś




Dołączył: 25 Paź 2010
Posty: 176
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Katowice

PostWysłany: Sob 1:54, 05 Lut 2011    Temat postu:

No dobra, to mogłem się pieprznąć z tym plusem, faktycznie :3

Mam nadzieję jednak, że po dniu dzisiejszym już nikt nie będzie musiał się z tego uczyć, lub nawet zaglądać..


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Christiano




Dołączył: 09 Paź 2010
Posty: 123
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Zawiercie

PostWysłany: Nie 20:47, 06 Lut 2011    Temat postu:

Mam ogromną prośbę. Jest ktoś w stanie wypisać zadania z II terminu i pokazać rozwiązania??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.usochronasrodowiska.fora.pl Strona Główna -> Chemia Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4  Następny
Strona 3 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin